Konspirations teorier á lá Pearl Harbor

Har suttit hela morgonen och skrivit en rapport om Pearl Harbor, och då läste jag ett stycke om konspirationsteorier angående Pearl Harbor, så jag tänkte att jag skulle skriva av dom här så ni kan ta del av dom och tänka till två gånger innan ni yttrar er eller skaffar er en uppfattning om vad som egentigen hände. Jag var gode så säker på att de va Japan som spelat efter egna regler först, men efter jag läste detta vet jag inte om de kanske egentligen va USA som inte spelade efter regelboken?

Det finns viss omstridd information som säger att USA "tillät" anfallet på Pearl Harbor.
Enligt vissa uppgifter ska japanerna skickat en krigsförklaring samma morgon som anfallet inleddes, men detta meddelande försvann och dök inte upp enligt USA:s administration förrän några dagar efter anfallet.
Andra saker som anses på vissa håll lustiga är att alla nyare krigsfartyg som normalt sett befinner sig i Pearl Harbor var ute på övningsuppdrag samma dag som attacken skedde. USS Arizona var förvisso ett känt skepp men var av äldre modell...
Radiotystnad var också beordrat utan några egentligen giltiga andledningar, en radiotystnad som gjorde det omöjligt för de militära stationerna att ta reda på om det verkligen var de förväntade B-17 planen från det att de först beskådats tills det att anfallet kom.

Enligt dem som förespråkar denna teori visste alltså USA:s president och administration om att Japan skulle anfalla Pearl Harbor men lät anfallet komma för att få en riktigt stark opinion för att gå in i kriget. Detta var ett krig gemene amerikan före anfallet mot Pearl Harbor inte ville med i, men som USA:s administrration antagligen insåg de inte kunde hålla sig utanför..? Denna teori är dock enbart spekulationer och inga konkreta bevis finns.

image6

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0