En hemsk och sorglig historia! (år: 1897)

Den tjugoförsta juni det var en sorglig dag
När detta skulle hända i ett så förfärligt slag
Från sikfors tvenne flickor och syskon båda två
De funno sina gravar i böljande de blå

Och Elin hett den ena, hon var just nitton år
Hon föll för skördens lie i blomman av sin vår
Och hennes syster Hildur på tolfte året var
Och båda hade mistat sin moder och sin far

De rodde över älven strax ovan sikfors svall
Och upp till dem hörs ljudet av vrede vågors fall
De anade dock föga, vad döden förelog
När de med sina blickar ned över forsen såg

När de mot stranden kommo en massa timmer låg
Utöver hela älven så långt som ögat såg
De sökte fram sig leta att stranden nå sitt slut
Men timret börjar glida och dra dem med sig ut

Allt mer och mer de ärmar sig ned mot forsens djup
O, stackars stackars flickor, er levnad är og slut
De dock för livet kämpar och ro med kraft ännu
Och se en båt där kommer till deras räddning ut

Man ser hur båten nalkas och ned mot forsen styr
Här roddes ock för livet, ty var minut var dyr
De som på stranden stodo knappt våga andas då
Ser timmerhopen åter mot båten tränga på

Nu ljuder igenom rymden ett sista jämmerskri
Må Gud nu eder hjälpa, ty nu är allt förbi
Och räddarna de måste till stranden vända om
Ty här kan intet göras, för sent för sent man kom

O, tänk du arma fasa o bittra sorg och ve
att ned i djupet dragas och ingen räddning se
Jag ryser när jag tänker var stund ännu därpå
Och aldrig skall den synen utur mitt minne gå

Vi rusade till stranden, där forsen tager slut
Vi taga alla båtar och ro från landet ut
Men hur än vi söka uppnå vår sorgens stråt
Då vi slutligen finna en sönderslagen båt

Ja, ungdom så är livet, när bäst det mot oss ler
Är döden kanske närmast, fast du den icke ser
Ja, när du här på jorden, din väg mest sorglös går
Kanhända uppå brädden utav din grav du står

image110

jag minns är jag var liten och pappa låg på soffan och sjöng den här låten =)
den är hemsk, men har ett otroligt bra budskap, som det står i texten, "Ja, är du här på jorden, din väg mest sorglös går, Kanhända uppå brädden utav din grav du står"...
Jag ska nog ta med den här låten nästa gång jag far till pappa, jag älskar när han sjunger den =)
menmen, nu ska ja nöta DisneyChannel å sen ska jag sova ;D



vet inte om de blir hockey imårn, jag tar mig itne hem :'( Ewe ska sova i luleå å Natta visste it om hon sku fara "/ sorgligt men sant..! tur iaf att de bara är tälje å inte skaik ;p hahaha ;D

Å GUD VAD JAG HATAR DIG ****A!!! fyfan, din jävla attityd kan du ju köra upp i ******!!! Jag skiter i dig nu.. jävla fitta.

Kul att höra ifrån Paula idag oxå :) Länge sen sist! Du måste komma å hälsa på sen när jag flyttat till Luleå för fasiken ;)

Å Pelle va underbar idag :) Tycker om honom mer å mer för varje gång :) haha ;D Gullet ;D

Pusshejs ;D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0